Hírek

A mozgás a tanulás kapuja

Az EFOP-3.9.2-16-2017-00025 kódszámú “Komplex humán kapacitás fejlesztés a minőségi közszolgáltatásokért és a társadalmi hátrányok enyhítéséért” című projekt keretében Battonyán, Dombegyházán, Kevermesen, Medgyesegyházán, Mezőhegyesen és Mezőkovácsházán a helyi óvodákban a gyermekek, Tanulásfejlesztő óvodai torna programon vehettek részt.

A medgyesegyházi gyerekeknek Forrásné Varga Judit óvodapedagógus-gyógytestnevelő szakember tartotta a foglalkozásokat:

 ,,Mindannyian tudjuk, hogy a mozgás az alapja az egészséges életmódnak, ezért is örültem ennek a lehetőségnek, hogy húsz alkalommal együtt mozoghattunk, tevékenykedhettünk a gyermekkel. Az előírt tematikát követve és az életkori sajátosságokat figyelembe véve próbáltam minél színesebb, változatosabb játékokat összeállítani úgy, hogy a nagy- és finommozgások érleljék, strukturálják az idegrendszert.  A tapasztalatom az volt, hogy a csoportom leginkább azokat a feladatokat kedvelte, ahol sokat mozogtunk, futottunk, kúsztunk, másztunk és akadálypályán tudták magukat kipróbálni  A mozgásos feladatok segítették az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás, a dominancia fejlődését. A feladatsorok javították a gyermekek koncentrációs képességeit, megalapozták, segítették a figyelem jobb irányíthatóságát, a szerialitást, a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzések során fejlődött kommunikációjuk és anyanyelvi készségeik.  A foglalkozásokon aktívan részt vettek, könnyen motiválhatóak voltak, figyelmüket végig fent lehetett tartani. Vannak kedvenc játékaik, amiket a foglalkozások után, és még most is többször eljátszunk: „Szék foglaló”, „Gombóc, palacsinta, nudli”, „Tűz, víz, repülő”, „Faroklopó”, „Gomba fogó”. Mivel a csoportom vegyes életkorú ezért a foglalkozásokon differenciálni  és folyamatosan  segítséget kellett nyújtani a kisebbeknek. A szabad gyakorlatú alapformájú gyakorlatoknál a gyerekeket úgy próbáltam elhelyezni, hogy  kissebek láthassák a nagyokat ,mert így még a gyakorlatot akkor is tovább szemlélhették, amikor az én bemutatásom már befejeződött. A gyakorlatokat úgy építettem fel, hogy az elején egyszerűbb gyakorlatokat terveztem és fokozatosan nehezítettem, így ha a kisebbek elfáradtak nyugodtan kiállhattak  a nehezebb feladatok elvégzésénél .De csak kis pihenőt tartottak a kisebbek utána visszatértek ,mert vonzotta őket a mozgásos cselekvés. Én úgy gondolom, hogy ha erre a lehetőségre megfelelően szoktatjuk a gyerekeket, akkor semmilyen problémát nem fog okozni a foglalkozás menetében. Igyekeztem a helyes, pontos, esztétikus mozgás kivitelezésére ösztönözni a gyerekeket. A foglalkozás során sokat dicsértem a gyerekeket és ezáltal próbáltam ösztönözni őket, hogy jobban igyekezzenek. A foglalkozások konfliktus mentesen, vidám hangulatban zajlottak le.”

0
X